A BYOD program bevezetése. A 7 legfontosabb kérdés

Lehetővé tenni a biztonságos mobil munkavégzést és kezelni azt, nem egyszerű feladat, ezért nagy odafigyelést igényel, mindezt gyorsan és hatékonyan kell megtenni, mert ha nem történik meg időben, akkor a felhasználok a saját kezükbe veszik az irányítást, legyen szó a legtapasztaltabb legkörültekintőbb munkaerőről, vagy a kezdő alkalmazottról. Manapság szinte mindenki rendelkezik intelligens mobil eszközökkel, ezen berendezések megjelenése a vállalati infrastruktúrában már csak idő kérdése.

A legtöbb vállalat életében hamarosan eljön a pillanat, amikor a menedzsment elkezd gondolkodni a BYOD bevezetés (Bring Your Own Device, Hozd be a Saját Eszközöd, továbbiakban BYOD) elveiről és annak gyakorlati megvalósításáról. A BYOD lehetővé teszi, hogy az alkalmazottak vállalati munkavégzésre használják a saját mobil eszközeiket (laptok, okos telefon, tablet, netbook stb.)

Ennek akár igen komoly pozitív hozadéka is lehet. Saját magunk választhatjuk ki melyik a nekünk legmegfelelőbb eszköz, melyik az, amivel hatékonyabban tudunk dolgozni. Ezzel szemben biztosan állíthatjuk, hogy a Vállalatok részére ez a stratégia komoly biztonsági kockázattal jár. Elég, ha csak azt kezdjük vizsgálni, hogy mi történik akkor, ha az alkalmazottak saját tulajdonú eszközeiken érik el a vállalati alkalmazásokat és bizalmas üzleti adatokat, szerződéseket. Ugyancsak érzékeny terület a licenc menedzsment és az informatikai háttér támogatás biztosítása ezekre az eszközökre. Mi történik akkor, ha a munkatársak olyan harmadik gyártó által fejlesztett alkalmazást telepítenek vállalati környezetben, amely nem kontrollált adatokhoz fér hozzá, használja azokat, nem utolsó sorban tárolja, tovább küldi.

Nyomasztó a gondolat, hogy a pozitívumok mellett a fenti megfontolásokat figyelembe véve szinte megvalósíthatatlan a feladat, vagy nem tolerálható kockázatokkal jár.

Nem kell, hogy ez így legyen. Mindentől függetlenül azt kell mondani, hogy a legjobb megközelítés minden esetben egyedi. Nézzük át, hogy a BYOD bevezetésnek mi a 7 legfontosabb stratégiai pillére?

1. Kinek engedélyezzük?

A BYOD bevezetés kapcsán a Vállalatok első feladata az, hogy meghatározzák azon munkatársak körét, akik egyáltalán kapcsolódhatnak az új rendszerbe. Olyan munkavállalókról van szó, akik bizonyos kiválasztási kritériumok alapján (munkavégzés, teljesítmény, utazás gyakorisága, pozíció, IT vállalati kultúra érettsége stb.) beleesnek a BYOD felhasználói körbe. Egy biztos, a végső szót a menedzsment mondja ki, bármennyire is szűk vagy tág a kiválasztottak köre.

2. Milyen eszközöket engedünk be a BYOD bevezetés során?

Amennyiben a végpontokra direktben alkalmazásokat kíván telepíteni a Vállalat, annyiban az IT részleg fogja eldönteni, hogy erre milyen operációs rendszerek alkalmasak, és milyen módon képesek a telepített alkalmazások támogatására, mekkora erőforrással. Igen hamar rendkívül komplexitású és bonyolult feladatokkal állhat szemben az IT csapat, hacsak nem abban gondolkoznak, hogy az alkalmazásokat úgy virtualizálják, hogy az lehetővé teszi a munkavállalók számára, hogy akár teljes Windows asztali környezetet használhassanak a mobil eszközökön.

3. Milyen szolgáltatásokat tegyünk elérhetővé?

A BYOD házirendnek nem feltétlenül kell feketének vagy fehérnek, mindent megengedőnek vagy mindent kizárónak lennie. Arra is figyelni kell, hogy kinek, milyen eszközére és milyen szolgáltatásokkal engedünk bármit. Ez a munkavállaló személyétől, az eszköz típusától vagy akár a hálózattól is függ. Sokféle szcenárió lehetséges, meg kell találni a Vállalat számára a legmegfelelőbbet.

4. A BYOD program bevezetés kivitelezésének nyilvánosságra hozatala

Amennyiben készen van a BYOD házirend, tisztában vagyunk az elvárásokkal, pro és kontra a lehetséges előnyökkel és veszélyekkel, annyiban az elvek kifelé való kommunikációjával kritikus ponthoz érkeztünk. A munkavállalók részére ki kell adni olyan iránymutatást, amely a részükre engedélyezett eszközök halmazát tartalmazza, melyből ők maguk választják ki a számukra legmegfelelőbbet. Ugyancsak tájékoztatni kell őket a jogaikról és a felelősségükről, amely abból fakad, hogy éles Vállalati környezetben a saját tulajdonú mobil eszközeiket használják. Fontos, hogy meg kell erősíteni az elfogadhatóan restriktív felhasználói házirendet és élesen elkülönüljön minden Vállalati és minden magán adat, információ.

5. Ki fizeti a révészt?

A BYOD kiváló költség megtakarító hatása abban jelentkezik, hogy a Vállalat nem vagy csak részlegesen fizeti ki a mobil eszközök költségét, illetve annak üzemeltetését. Akár előny lehet az is, hogy sem az eszközök beszerzéséve, sem azok garanciális vagy azon túli javításával nem kell a Vállalaton belül foglalkozni. Akár vállalati incentív program részéve is tehető az, hogy valaki a BYOD program részese legyen, mint például az, ha a Vállalat a mobile eszközök üzemeltetési költségeinek egy részét vagy akár a teljeset magára vállalja. A BYOD program bevezetésével a Vállalat a legjobb ROI-t kell, hogy vizsgálja.

6. Biztonságosság és Megfelelőség

A BYOD program bevezetése kapcsán a legtöbb CIO azokkal a biztonsági kockázatokkal foglalkozik, amelyek felmerülhetnek. Az alkalmazottak saját tulajdonú eszközeiken érik el a vállalati alkalmazásokat és bizalmas üzleti adatokat, szerződéseket. Ezért szükséges egy olyan Vállalati Mobil Menedzsment rendszer bevezetése, amely a fenti aggodalmakat ellenpontozza. A deszktop és az alkalmazás virtualizáció ugyancsak biztosítja, hogy az adatok saját vállalati adatközpontokon maradjanak, tárolódjanak és ne az egyedi mobil klienseken.

7. Támogatás és karbantartás

Mivel a felhasználó nem csak alkalmazott, hanem egyben eszköz tulajdonos is, ezért egy jól átgondolt mobil eszköz kezelés, egy BYOD stratégia nagyban hozzájárul ahhoz, hogy csökkentse a laptopok, tabletek és okos telefonok karbantartási költségeit. Mindazonáltal a BYOD házirend feladata az is, hogy – amennyiben felmerül – miként kerül kezelésre a karbantartás, illetve nem utolsó sorban arra is választ ad, hogy ki fizeti meg azok költségét. Jól látszik, hogy a BYOD program bevezetésének elgondolása kapcsán sokféle szempontot szükséges figyelembe venni. A Citrix azzal támogatja ezeket a kihívásokat, hogy Vállalati szintű egységesített alkalmazás áruházat, Windows és alkalmazás virtualizációt, és biztonságos mobil eszköz menedzsment megoldást biztosít a vásárlói részére. A Citrix nem csak, hogy vezető az olyan cégek között, akik mobil eszköz menedzsment megoldásokat kínálnak a piacon, hanem maga is evangelizátora és korai BYOD program bevezetője saját alkalmazottai részére.

Ossza meg másokkal!Email this to someoneShare on LinkedInShare on Google+Share on RedditTweet about this on TwitterShare on FacebookShare on TumblrPin on Pinterest
Kategória: Citrix bevezetés, költségek, ROI és TCO, Mobil eszköz menedzsment (MDM) Címke: , , , , ,