Citrix, TCO, ROI. Megéri bevezetni?

A Citrix Megoldás gazdasági oldalról megvizsgálva

Vonatkoztassunk el a jó magyar szokásoktól. A Citrix nem csak licenc papír (jog a használatra kemény pénzekért) és telepítő csomag, amelyről telepítjük a programot a szerverre. Jelen cikk összefoglalja, hogy üzletviteli szempontból a Citrix „Mobile Workstyles” filozófia, azaz a mobil munkavégzés – dolgozói mobilitás miért lehet fontos egy cég életében. Mi az üzenet? Ez most kicsit marketinges volt, de csak maga a szöveg, a cikk nem marketing „bullshit”.

Induljunk ki abból, hogy üzleti döntést sokan és sokféleképpen hoznak. Más a fontos a rendszergazdának, más a fontos az IT vezetőnek, más a fontos a gazdasági igazgatónak és más a fontos a tulajdonosnak. Természetesen a képzeletbeli koordinátarendszerben az igények közelítik egymást, de nem mindegy, hogy mekkora eltéréssel. Azt mondhatjuk, hogy minden döntéshozói szinten más-más oldalról kell megközelíteni a Citrix értékeinek a bemutatását. Ha túlságosan nagy az igények és a lehetőségek közötti differencia vagy netalántán a Citrix megoldását lealacsonyítjuk a „terminál szerver program, amely képes windows alkalmazások publikációjára.” szintre akkor eleve veszett az ügy. A Citrix ennél sokkal több.

Nézzük meg tehát részletesen, hogy milyen problémákra és kihívásokra adhat megoldást a Citrix Stratégiája.

Még mielőtt azonban alaposan belemelegednénk tisztázzunk valamit. A Citrix egy cég, pontosítsunk tehát. Az általunk több szemszögből elemezni kívánt termékcsalád neve: Citrix XenDesktop.

A Citrix XenDesktop

Ez a termékcsalád jelenleg háromféle módon biztosít elérést Microsoft rendszerekhez

  • Adatközpontban futó Windows XP, Windows 7, Windows 8 asztal elérése távolról.
  • Adatközpontban futó Windows Server 2003, 2008, 2012 asztal elérése távolról.
  • Adatközpontban futó Windows XP, Windows 7, Windows 8, Windows 2003, Windows Server 2008, Windows Server 2012 alkalmazások elérése távolról.

Ezek a módszerek önállóan is használhatóak, illetve az adott cégen belül ötvözve, hogy minden felhasználó a számára legmegfelelőbb felülettel szembesüljön. Jelen cikk célja nem a termék részletes ismertetése (sok helyütt volt már szó róla a Portálon) hanem a Megoldások előnyeinek a prezentálása különböző szemszögből.

Nem állítjuk, hogy nincsen szükség az egyes termékek részletes elemzésére, és terveink között szerepel is a nagyon komoly tesztelés, információ közreadás, magyar nyelven. Tehát senki se szomorodjon el, nézegesse a régebbi cikkeket -:) és most vágjunk a közepébe!

Felhasználói mobilitás, mobil munkavégzés hazánkban

Magyarország nem az USA. Ezt a megállapítást sokan meg fogják mosolyogni, hogy milyen „bugyuta” és triviális. Azonban a „size does matter” azaz a méret a lényeg megállapítás nem csak a Godzilla c. filmben illetve egyéb pajzán megjegyzésekben fordul elő, hanem a gazdasági / piaci méreteket tekintve is.

A globalizáció minket sem került el az utóbbi 20 évben ezért nagyon sok olyan cég van hazánkban, akik sajnos / vagy nem sajnos anyavállalati szinten, külföldről irányítottan működnek illetve szerencsére vannak olyan cégek is, amelyek hazai tulajdonban vannak és méretüket tekintve elérik az 50-100-500 PC-s felhasználós nagyságot. Az USA-ban egy SMB (Small and Medium Businesses – Kis és Közép Vállalatok) cég mérete 500-2000 felhasználóig terjed.

Magyarországon ez a szám az 5-500-ig méretet definiálja körülbelül, így láthatóak az erős eltérések. Ezek az eltérések azonban nem mutatnak rá arra, hogy az információ technológiával kapcsolatos problémák halmaza, amely egy nagy gazdasági entitásban előfordul, az egy kisebb méretben is megtalálható.

Nem mindegy, hogy mire költünk!

A gazdaság illetve az üzletmenet és az IT egymástól elválaszthatatlanok a 21. században. Ezzel mindenki egyet ért, nem kétséges. A gazdasági válság a cégeket folyamatos hatékonyság javításra, és innovációra kényszeríti, amelyben az informatikának is fontos szerepe van, hiszen a folyamatok automatizálásával, a rendszerek rugalmassá tételével jelentős költségek takaríthatóak meg illetve növelhető a dolgozók hatékonysága. Mindegy, hogy termelő, szolgáltató vagy államigazgatási cégekről esik szó, az IT infrastruktúra szerves és elválaszthatatlan részét képezi a napi munkamenetnek, amelynek elérését bármikor és bárhonnan elérhetővé kell tenni a felhasználók számára, hogy munkájukat a lehető leghatékonyabban és leggyorsabban el tudják végezni. Önök, kedves Olvasók, biztosan egyet értenek velünk abban, hogy nincsenek távolságok és nincsenek határok.

A mobil hálózati technológia és a Wireless internet hozzáférés, már szinte bárhol elérhető és képes megfelelő minőségű tartalom továbbításra. Bárki, bárhonnan, bármikor dolgozhat, elég egy okos telefon vagy bármilyen hordozható eszköz. Vállalatvezetők üzleti útjuk során elektronikus leveleikre válaszolnak a repülőtéren, üzletkötők táblagépek segítségével több száz kilométer távolságból adnak fel rendeléseket a központi on-line rendszerbe és még sorolhatnánk a példákat. Mi ez tulajdonképpen?

A válasz: Mobilitás – Mobil munkavégzés.

Egy Mobilitási stratégiáról beszélünk, arról, hogy a vállalati erőforrásokat bárhonnan és bármikor biztonságos módon igénybe tudjuk venni.

Mire szolgál az IT? Mennyit költünk rá? Ténylegesen kielégíti az igényeinket?

Ha angolosan és frappánsan fogalmaznánk, azt mondhatnák: The question is: Run the business or Grow the business. Azaz nagyon nem mindegy, hogy az IT mire szolgál! A napi operatív feladatokat és előforduló hibákat próbáljuk állandóan megoldani/orvosolni vagy az IT ténylegesen a vállalat növekedését és annak jövőbeli prosperitását szolgálja.

Próbáljuk meg eltolni az arányokat

Nos, képzeljenek maguk elé egy oszlop diagramot. Az oszlopot osszuk meg két részre. Legyen a neve mondjuk: Az IT infrastruktúra, mint az üzletvitel és a növekedés alapja. Az alsó rész legyen az általunk már említett napi operatív feladatok és problémák kielégítése, a felső rész pedig legyen az üzletmenet növekedése.

Bárki legyen is az olvasó, nem kell hozzá sok gondolkodás, hogy eldönthessük, vajon melyik a számunkra kedvezőbb megoldás. Természetesen a 2. verzió. Az IT ne vigye el a céget a „költsünk sokat a szoftverekre, a biztonságtechnikára, az adminisztrációra, az ellenőrzésre, az információ biztonságra” irányba, hanem szolgálja a folyamatos bővülést, növekedést és takarítson meg költséget.

Ezt nevezzük a gyakorlatban a Gartner Group által kitatált TCO (Total Cost of Ownership – Teljes Birtoklás Költség) csökkentésének. Amelyben az IT-val kapcsolatos amortizációs költségek, az üzemeltetésben résztvevő adminisztrátorok személyi bére és egyéb juttatásai, a hardver és szoftver vásárlások és egyéb fejlesztési költségek szerepelnek, a paletta részben sem teljes. Az ellen sem tesz senki kifogást, hogy az IT relációban szereplő bármilyen költséget a cégvezetés csökkenteni szeretné, azaz akár tudat alatt is a fenti ábra második verzióját választja. Azonban ez a választás nem lehet teljes, ha nincsen egy olyan megoldás, amellyel ezt az igényt ki is tudnánk elégíteni.

Milyen szempontokat kell még vizsgálnunk?

A TCO csökkentés mellett még egy nagyon fontos elemzési szempontot érdemes megemlíteni. Ez pedig a ROI (Return of Investment – Beruházás Megtérülés). Józan paraszti ésszel is könnyű lenne definiálni, hogy mit jelenthet ez, de azért tegyünk mi is egy próbát. Ha egyetlen egy jó magyar forintot is kiad bármelyikünk, akkor valamilyen megtérülésért teszi. Hagyjuk most a pszichológiai vonalat és gazdasági szempontból vizsgálódjunk.

Beruházunk valamibe, amely IT-vel kapcsolatos kiadást jelent, több millió forintról is szó lehet akár, nyilvánvaló, hogy a befektetett összeget szeretnénk viszontlátni „megfialva”. Az eredmény sok mindentől függ, azonban alapjaiban a lényeg a beruházni kívánt összeg és annak megfordulási időtartama, azaz az idő, amely eltelik a beruházás időpontja és az abból visszanyerhető eredmény között. Egyáltalán nem biztos, hogy egy beruházásra úgy tekintünk, mint ROI-val számolható valamire, azonban le kell szögeznünk, hogy minden beruházásnak van ROI-ja és van hatása a TCO-ra is, még ha ez talán nem is annyira triviális első ránézésre.

Például, ha egy biztonságtechnikai eszközt vásárolunk és konfiguráltatjuk, akkor ennek első ránézésre nincsen ROI-ja, aztán, ha jobban belegondolunk, akkor rádöbbenünk, hogy mivel megelőzzük az esetleges betörési és adatlopási eseteket, ezért a jövőben komoly TCO növekedéstől és egyéb költségektől szabadulunk meg. Ez a ROI időpontjában nem behatárolható, hiszen senki sem lát a jövőbe.

Más példában viszont akár hónapra pontosan kitűzhető a ROI. Tegyük fel, hogy egy kereskedelmi cég az üzletkötői számára fejlesztéseket tervez, hogy azok hatékonysága drasztikusan megnövekedjen. Ezt tábla gépeken való on-line rendelés felvétel segítségével képzeli el. Ebben az esetben az üzletkötések számával és a forgalom növekedésével számolhatunk, amelyben igen pontosan behatárolható. 1 forint beruházásával hány forint növekedést szeretnénk elérni és azt pontosan milyen időtartam alatt. Itt dönthet úgy a vezetőség, hogy a ROI mondjuk tízszeres legyen és mindezt 10 hónap alatt, azaz 1 beruházott forint 10 hónap alatt 10-et kell hogy érjen.

Nem biztos, hogy a ROI lineáris lesz, hiszen minden piaci szegmensben vannak „holt szezonok”, azonban a végeredmény szempontjából, ha nem is elhanyagolható, de a legtöbb esetben nem létfontosságú ez a követelmény (például egy nem likvid cég vagy forgatható tőke hiányával küszködő cég esetében a ROI linearitása kiemelt fontosságú lehet).

Összefoglalva az előbbi gondolatokat

  • Az IT beruházásokat a TCO folyamatos csökkentése és a kitűzött ROI nagysága és határideje mozgatja. Mindez összefüggésben van az üzletmenet napi fenntartásával illetve a növekedés folyamatos generálásával.
  • A cél kettős. Egyrészt a növekedés irányába tolni a „csúszkát”, és ezzel együtt csökkenteni a napi operatív feladatokat és hibákat, másrészt pontosan és őszintén felmérni azt, hogy a jelenlegi IT infrastruktúra van értünk vagy mi vagyunk az IT-ért. Nagyon nem mindegy.

Elemezzük a ma legelterjedtebb IT infrastruktúra megoldásokat

Magyarországon és szinte az egész világon napjainkban a felhasználói eszközök típusának és számának robbanás szerű növekedésével szembesülünk (hagyományos PC-k, Laptopok, táblagépek, okos telefonok). A bárhol elérhető széles sávú hálózat miatt ezen eszközök munkavégzésre is használhatóvá vállnak (akár magántulajdonban akár céges tulajdonban vannak). Az eszközök nagy száma, sokfélesége, és hordozhatósága miatt a megfelelő szintű biztonság és interoperabilitás biztosítás komoly feladatot jelent az IT szakemberek számára. A kellemetlen következmények száma jelentős:

  • Több IT adminisztrátorra van szükség.
  • Nehézkes menedzselési lehetőségek, sok eszköz területileg szétszórtan (akár mozgásban is).
  • Állandó problémák a munkahelyi szoftverek telepítésével.
  • Állandó problémák a hardver elemekkel (klienstől függő teljesítmény).
  • Szoftver inkompatibilitási problémák (Microsoft alkalmazások elérhetetlensége okos eszköz platformokról).
  • Vírusok és trójai falovak, férgek támadása.
  • Problémák a jogosultságokkal.
  • Nem megengedett és nem licencelt programok telepítése.
  • Katasztrófa elhárítása nehézkes.
  • Oktatás a felhasználók részére.
  • Adatvédelem, adatlopás veszélye, ipari kémkedés.
  • Mobil eszközök elvesztéséből illetéktelen kezekbe kerüléséből eredő kockázatok.

Adódik tehát a kérdés. Ha a kliens eszközök üzemeltetése/felügyelete ennyi problémával jár, ha ennyire nincsenek már távolságok, és bárhol rendelkezésre áll megfelelő sávszélesség, akkor van-e megoldás arra, hogy az általunk említett „mobilitási igényt” kielégítsük.

Az üzlet az információn alapul

A felhasználók elérik az információkat, olvassák és módosítják azokat, így az alap információkból új információ nyerhető. Mindezt teszik rengeteg alkalmazás használatával, és egyre inkább az interneten. Csökken a nagy sávszélesség ára és csökken a tenyérszámítógépek ára is, ezzel rohamosan nő a távoli felhasználások száma. Mindenhol és mindenki információhoz akar jutni és azokból újabb információkat generálni.

Érdektelen és értéktelen az információ, ha azt nem érhetjük el bármilyen eszközről, bárhonnan és bármikor. Ezt a dilemmát semmilyen okos eszköz önmagában nem oldja meg. Kell egy olyan központosított Megoldás, amely elérhetővé teszi számunkra az erőforrásokat, eszköztől helytől és időtől függetlenül.

Az információ a „vér” a vállalatok testében. Nem elégséges, ha kiépítünk kapcsolatrendszert a vevővel, partnerrel, vagy beszállítóval, ha nincsen megosztott erőforrás elérésünk. Ráadásul olyan Megoldásra van szükségünk, amely biztonsági rizikók nélkül, „golyóálló” elérési lehetőséget biztosít.

Összefoglalva az előbbi gondolatokat

  • A felhasználók részére gyors, egyszerű, biztonságos és azonnali elérést kell biztosítani, hogy fenntarthassuk az információ áramlását és ezzel az üzleti folyamatok támogatva méretnövekedést produkáljunk.
  • Bárhonnan.
  • Bármikor.
  • Bármilyen eszközön és bármilyen kapcsolaton keresztül biztosítani kell az információ áramlását.

Válaszok a kihívásra

Hogyan küzdenek meg a ma vállalatai a technológia, üzleti és gazdasági kihívásokkal?

  • Egyszerűsítenek.
  • Konszolidálnak.

A kihívás adott: egyszerűsíteni a vállalati IT infrastruktúrát, csökkenteni a költségeket, ráadásul úgy, hogy az IT szolgáltatás színvonala magasabb szintre lépjen. Célszerű csökkenti a különböző vendorok által szállított egymással talán nem is kompatibilis szoftvermegoldások számát, mivel az nemhogy csökkenti, de egyenesen növeli a heterogenitást, mivel az egyszerűsítés ellen ható erő.

A mobilis vállalat fundamentuma

A Citrix által „Mobile Workstyles”-ként emlegetett megoldás csomag az a lehetőség a vállalatok kezében, amivel ezekre a kihívásokra reagálhatnak. A „Mobile Workstyles” fogalmat igen nehéz magyarra átültetni, de ha azt mondjuk, hogy „Mobil rugalmas munkavégzés”, akkor körülbelül teljesítettük a fordítási feladatot. Ez nem egy vízió, nem valami szlogen, hanem meglevő Megoldás, amely rohamosan terjed a világon, ezzel a Citrix részére biztosítva a növekedést illetve a K+F kiadások erőteljes növelhetőségét, amivel a termék egyre jobb és jobb illetve folyamatosan változtatható a állandóan mozgásban lévő gazdasági és technológiai körülményeknek megfelelően.

Felhasználói mobilitás, mobil munkavégzés

Ez a mobilis vállalat alapja. Elemezzük, hogy egy mobil munkavégzés szoftver állománynak milyen kritériumoknak kell megfelelnie.

  • Eszköz és hálózati szolgáltatások: könnyű hozzáférés, gyakorlatilag minden megbízható és nem megbízható hálózaton keresztül, bármilyen eszközzel.
  • Információ aggregálás és személyi testreszabás: az információ, amelyet a felhasználók elérnek szervezetten, koherensen álljon rendelkezésre illetve központi kontrollt gyakorolhassunk a felhasználói élmény felett az elérés során.
  • Az Elérés biztonságossága és személyi azonosítás: az üzleti folyamatok szereplőinek a vállalatban betöltött szerepük szerinti információ halmaz elérésének biztosítása illetve ennek az elérés során az egyedi személyi azonosítás.
  • Alkalmazás publikálás és konferencia: megosztott és virtuális elérés minden alkalmazás infrastruktúrához.
  • Felhasználás monitorozása: a rendszer kihasználtságának monitorozása, kritikus folyamatoknál fellépő problémák megelőzése, új felhasználók könnyű hozzáadása a rendszerhez.
  • Szolgáltatás szint menedzsment: a szolgáltatás előre kiszabott vagy elvárt teljesítményének ellenőrzése, folyamatos menedzsment lehetőségek.

Van Megoldás?

A cikkben folyamatosan tettünk fel kérdéseket, próbáltuk elemezni, hogy a ma vállalati környezetének IT szemszögből milyen hibái vannak, van-e megoldás a fenti kérdésekre.

A válasz természetesen igen, van megoldás: a Citrix XenDesktop, Citrix XenMobile és Citrix ShareFile termékeiből összeállítható megoldáscsomag.

Ma körülbelül 50 millió ember használja a Citrix által fejlesztett megoldásokat. Több, mint 120 000 cég a világon. A Fortune 100 cégek mindegyike Citrix felhasználó illetve a Fortune 500 cégek 99%-a. Ennél jobb referencia nem szükséges egy szoftver értékeinek bemutatására.

Mennyi az annyi?

  • Alkalmazás- és deszktop virtualizációs megoldás SRP (Suggested Retail Price) árak:  Citrix XenDesktop 7 Enterprise 225 USD/nevesített user vagy device.
  • Citrix XenMobile mobil eszköz menedzsment komponens: Citrix XenMobile MDM 61 USD/eszköz.
  • Licenckonstrukciók (kedvezmény programok): Easy, ELA (nagy vállalati) and GELA (állami).
  • Minden Citrix licenc tartalmaz 1 éves Subscription Advantage csomagot, azaz Frissítési Lehetőséget.
error: