Miért válassza a Citrix virtualizációs megoldást?

Miért válassza a Citrix virtualizációs megoldást?

A Citrix Virtual Apps and Desktops és Citrix ADC termékek együtt egy komplex megoldást jelentenek a digitális térben történő munkavégzésre, amit a brand neve – Citrix Workspace – is jelez.

A termék legfontosabb funkció továbbra is az alábbiak:

Virtuális desktop infrastruktúra megvalósítása 2-3 virtuális Windows 10 desktop-tól a több tízezres, kontinenseken átívelő méretekig. A virtuális gépek futhatnak VMware-en, Hyper-V-n, XenServer-en, felhőben, Azure-ban, Amazon AWS-en, Google Cloud Platformon, gyakorlatilag bárhol. A felhasználók teljes értékű, az IT által kontrollált, testreszabott desktop környezet érnek bármikor, bárhonnan, bármely eszközről. Minden adat az adatközpontban tárolódik maximalizálva az adatbiztonságot. Kliens oldalon az irodában jellemzően elegendő egy vékony kliens, ahol adat nem tárolódik. Távolról a felhasználók használhatják saját eszközeiket – Bring Your Own Device – a céges desktop eléréséhez csak internet kapcsolatra lesz szükségük.

Terminál szerver megoldás, a régi klasszikus, folyamatosan fejlesztett és új képességekkel Windows Server platformon. Itt is lehetőség van teljes értékű desktopot elérhetővé tenni a felhasználóknak, de jellemzőbb, hogy line of business alkalmazásokat futtatnak rajta a vállalatok és csak magát az alkalmazást ajánlják ki a felhasználóknak. A felhasználó a desktop-ján megjelenő ikonra kattintva tudja indítani az így kiajánlott alkalmazást, ami felhasználói élményben olyan lesz, mintha a saját gépén futna az app. Tipikusan így lehet megoldani pl. SAP, vagy hasonló kliensek publikálását. A megoldás nagy előnye, hogy az IT-nak egy helyen kell karbantartani és menedzselni az alkalmazásokat, nem 1000 PC-n külön-külön. A terminál szerverre is igaz, ami a virtuális desktop infrastruktúránál. Bármikor, bárhonnan elérhető és az adatok az adatközpontban tárolódnak.

Remote PC Access, amit kiemeltünk, mint gyors távmunka megoldás. A fenti két technológia hardver beruházást, vagy felhős IaaS előfizetést (Infrastructure as a Service – Azure, AWS) és komolyabb tervezést igényel. Azonban ha a cégnek jellemzően irodai PC-s környezetük van, amit szeretnének távolról biztonságos, monitorozható, riportálható módon elérhetővé tenni a felhasználóknak otthonról, akkor a Citrix Virtual Apps and Desktops és Citrix ADC termékek erre is használhatók. A megoldás előnye, hogy gyorsan beállítható, nem kell plusz hardver beruházás, mert a desktop-ok már „készen” vannak, működnek, be vannak állítva, a felhasználó minden szükséges rendszert elér az irodai gépéről. A Citrix ehhez az iroda géphez teremti meg a kapcsolatot az otthon eszközről ugyan azon a keretrendszeren és protokollon, amin egyébként a virtuális desktop-okat, vagy terminál szervert is elérhetővé teszi. Fontos előny, hogy ez nem ez nem jelent teljes VPN kapcsolatot az otthoni gép és az irodai gép között. A felhasználó csak az irodai gépét éri el Citrix protokollon, ami csökkenti az otthoni gépről történő vírusfertőzés veszélyét. A Remote PC Access funkció kiváló megoldás lehet tervező irodáknak, akik 3D-s rajzokkal dolgoznak nagy teljesítményű videókártyával konfigurált workstation-ön az irodában. Jelen helyzetben ezek a cél munkaállomások is elérhetővé tehetők a kollégák számára távolról a Citrix felhasználói élményre és alacsony sávszélesség használatra optimalizált protokollján egy egyszerű otthoni laptopról.

Innen letölthető egy részletes leírás, hogy mik a Citrix előnyei és hozzáadott értékei az alap Microsoft megoldáshoz képest.

A Citrix hozzáadott értéke a Microsoft terminal szerver szolgáltatás felett:

Image menedzsment: a céges alkalmazások az alap OS-től külön rétegekben kezelhetők. Ez VDI megoldásban jelent előnyt, ahol pl. 1000 virtuális desktopot kell menedzselni, de minden szervezeti egységnek különböző alkalmazásokra van szüksége. Kereskedőknek CRM, pénzügynek SAP, mérnöknek AutoCAD… Ebben az esetben ezek az alkalmazások jogosultság szerint osztható ki a felhasználói csoportoknak, nem kell mindet telepíteni mindenkinek a desktopjára. Ha egy kereskedő területet vált és átmegy pl. presales mérnöknek, csak AD jogosultságot kell állítani és következő bejelentkezéskor már CRM helyett AutoCAD-et fog látni az asztalán.

Teljesítmény monitorozás: A Citrix beépített eszközeivel az üzemeltetés az előtt értesülhet a bejelentkezési hibáról, hogy a felhasználó felhívná helpdesk-t. A Citrix Director konzolon másodperc pontosan, grafikonon kirajzolva nyomon követhetők a bejelentkezési idők, az aktuálisan bejelentkezett felhasználók száma, a rendelkezésre álló szabad VDI gép kapacitások. Riportálható a terminál szerverről publikált alkalmazások használata, ki, mikor indította, mikor lépett ki, honnan, milyen IP címről, milyen végpontról jelentkezett be. Integrálva a Citrix ADC-ADM megoldásával egy térképen még a felhasználó tartózkodási helyét is megmutatja a szolgáltató IP címe alapján. Pontosan látható, hogy a távolról csatlakozó kliens és az adatközpont között az ICA protokoll milyen késleltetéssel, milyen válaszidőkkel kommunikál, ami segít az IT-nak a felhasználói élménnyel kapcsolatos hibabejelentések vizsgálatában.

A szolgáltatás elérhetőségének monitorozása: ütemezni lehet alkalmazás és desktop indításokat, melyek hibája esetén a rendszer automatikus értesítést küld. Ez a legmagasabb, alkalmazás szintű monitorozás, ami pontos visszajelzést ad a szolgáltatás elérhetőségéről, így az IT még a nap indulása előtt értesülhet az esetleges hibákról.

Helpdesk-távsegítség funkciók: A Citrix Director konzolon keresztül a helpdesk a felhasználó nevének megadásával az alábbi információkat látja:

  • Melyik virtuális, vagy fizikai gépre van bejelentkezve.
  • Virtuális gép esetén a VM pontosan melyik fizikai kiszolgálón fut.
  • Milyen alkalmazásokat futtat a felhasználó.
  • Milyen Citrix policy-k jutottak rá érvényre.
  • Milyen kliens IP címről jelentkezett be, milyen kliens verziót futtat.
  • Milyen nyomtatókat és szkennereket irányított át a távoli gépére a kliensről.
  • Hány másodpercig tartott az utolsó bejelentkezés, ebből hány másodperc volt pl. a csoportházirendek feldolgozása.
  • Képernyő megosztással távoli segítséget nyújtás.

USB-s eszközök széles körének támogatása: a web kamerától a kártya olvasón át a titkosított pendrive-ig, a VDI esetében gyakorlatilag bármilyen USB-s eszköz átirányítható és használható a távoli gépen.

Citrix policy-k: A Citrix protokoll működése részletekbe menően konfigurálható. Kontrollálható az egyes virtuális csatornák sávszélesség használata (pl. nyomtatás, vagy audio), szabályozható a kép minősége, tömörítése, irányonként tiltható vagy engedélyezhető a vágólap átirányítása.

Nyomtató támogatás: a Citrix univerzális nyomtató drivere gyakorlatilag bármely kliensről átirányított nyomtatóval használható, ami nem teszi szükségessé a különböző nyomtató driver-ek szerverre, vagy virtuális desktopra történő telepítését. Citrix policy-vel kontrollálható, hogy mely kliens nyomtatók átirányítását engedélyezzük, vagy tiltjuk.

Session pre-launch / lingering: belső hálózaton lévő PC-ről, vagy laptopról, a terminál szerverről kiajánlott alkalmazás indítás gyorsítása azáltal, hogy már a PC-re, vagy laptopra való belépéskor a Citrix kliens SSO hitelesítést követően egy üres session-t nyit az egyik terminál szerveren, várva arra, hogy a felhasználó rákattintson az alkalmazásra. Ebben az esetben az alkalmazás már egy meglévő session-ben indul, ami másodpercekkel lerövidítheti az alkalmazás indítás idejét.

Céges app store: több 10, vagy 100 terminálról kiajánlott alkalmazás esetén a felhasználó jogosultság függvényében az alkalmazás portálon szabadon választhat, mely app-ot szeretné indítani, esetleg kedvencek közé felvenni. – Távoli eléréskor különböző multifaktor hitelesítési módok támogatása: beépített OTP Microsoft, vagy Google Authenticator mobil alkalmazásokkal, RSA token, Azure MFA.

Távoli eléréskor végpont analízis megkövetelése: fut-e a kliensen vírusírtó, tűzfal, Windows frissítések engedélyezve vannak-e, céges tanúsítvány telepítve van-e.

Citrix policy-k szűrése a távoli, vagy helyi bejelentkezés szerint: távoli eléréskor pl. nem engedélyezzük a pendrive átirányítást, de az irodai vékony kliensről való csatlakozás során igen.

Auditálás: pontosan nyomon követhető hogy melyik adminisztrátor, mikor, mit csinált, pl. milyen gépet hozott létre, vagy törölt.

Session recording: a helpdesk által rögzíthető a felhasználó session-je, ami kiváló eszköz a hibaelhárítás során. A felhasználó reprodukálja pl. az alkalmazás hibát, melyet ezt követően az IT mint „video” visszanézhet.

Session vízjel: szenzitív adatokat mutató alkalmazás esetében a képernyőn vízjelet lehet megjeleníteni pl. a felhasználó névvel, ami adatszivárgás esetén (pl. telefonnal készült kép) jobban beazonosíthatóvá teszi a forrást.

Összefoglalva tehát, a Citrix megoldásával egy robosztus, komplex, modern, jövőbe mutató munkakörnyezet építhető, melynek egy kis szelete a Remote PC Access, mint funkció. Általánosságban elég az az Advanced Edition verzió. Létezik ez felett egy drágább Premium kiadás is. Az Advanced tehát lefedi az ügyféligények jelentős részét.

ÉRDEKLŐDÉS A BEVEZETÉSSEL KAPCSOLATOSAN ITT!

error: